Hoe ik na één Netflix film al mijn social media kanalen wilde verwijderen.

Ik ben niet onwetend en ook niet per se naïef. Toch blijf ik tegen mezelf zeggen dat een dagelijkse schermtijd van minimaal 6 uur (!) echt wel normaal is. Een best pijnlijke confession. Het was de documentaire ‘The Social Dilemma‘ die mijn kijk op social media deed veranderen.

Na het typen van deze inleiding weet ik inmiddels wel dat ik hartstikke naïef ben. Maar zoals ik al zei, ben ik niet onwetend. Kennis over social media heb ik wel. Ik ben op de hoogte van de functies en betekenis van het algoritme, ik weet hoe ik met advertenties de juiste mensen kan bereiken en ik weet ook waarom adverteerders nou juist in mijn tijdlijn terechtkomen. Toch was het kwartje tot aan begin deze week nog niet gevallen.

In de documentaire The Social Dilemma komen diverse ex-medewerkers van gigantische social media platformen als Facebook, Instagram en Pinterest aan het woord. De bedenkers van een slopende formule die zijn gebruikers hooked maken aan hun dienst. Om vervolgens al deze data die wij, jij en ik, achterlaten op het internet door te verkopen aan god mag weten wie.

Wanneer ik op de helft ben van het kijken, ben ik iedereen uit mijn omgeving al hyped aan het maken over deze docu. Met woorden als eyeopener, bizar en ophelderend probeer ik de clue van het verhaal over te brengen. Ook maak ik in mijn hoofd al plannen om drastische veranderingen in te voeren in mijn dagelijkse telefoongebruik. Er moest en zal een einde komen aan dat eindeloze, domme gescroll.

Ik ben echt wakker geschut door het kijken van deze documentaire. In eerste instantie wilde ik alle social platformen direct verwijderen, maar aan de meeste social media zitten ook mooie kanten. Toch zit de basis van de meeste socials gewoon nog heel krom in elkaar. Daarom ga ik de komende tijd een aantal dingen aanpassen aan mijn eigen levensstijl wanneer het aankomt op het gebruik van mijn telefoon. Pushmeldingen uit, een limiet van één uurtje op the gram en meer bewust zijn tijdens het scrollen.

Heb jij de docu al bekeken en ben je geïnspireerd? Zo niet: ik kan het niet vaak genoeg zeggen, maar doen dus. Iets met eyeopener en ophelderende dingen enzo.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *